W tym wpisie przedstawię Ci dokładnie jakie są kryteria, procedurę egzaminacyjną oraz najczęstsze błędy i wskazówki, które pomogą Ci wykonać drugie zadanie egzaminacyjne na prawo jazdy jakim jest ruszanie z miejsca i jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.
Każdy kandydat na kierowcę na egzaminie na prawo jazdy kat.B będzie musiał wykonać raz poprawnie pas ruchu nazywany często przez kursantów "rękawem". Trzeba pamiętać, że to zadanie sprawdza technikę jazdy oraz panowania nad samochodem przy małej prędkości i wymaga precyzji.
Zacznijmy od samego początku jak wygląda to zadanie. Podczas nauki w Naszej szkole jazdy wielokrotnie odwiedzimy plac manewrowy, wytłumaczymy szczegółowo zadanie i będziemy ćwiczyć Twoją precyzję aby osiągnąć powtarzalność zadania za każdym razem. Wymiary pasa ruchu są dokładnie określone w rozporządzeniu i dokładnie według tych kryteriów zostały wyznaczone pasy, na których będziesz ćwiczyć oraz te, które spotkasz na egzaminie na prawo jazdy w PORD w Gdańsku.
Zadanie zawsze rozpoczyna się w polu początkowym, egzaminator poprosi Cię abyś wjechał/a od tyłu pola i zabezpieczył/a samochód to znaczy, że musisz zgasić silnik, zabezpieczyć samochód hamulcem ręcznym oraz wyłączyć światła zewnętrzne. Następnie egzaminator otworzy swoją szybę w drzwiach i wyjdzie z samochodu, aby uzupełnić słupek, który znajduje się za samochodem. Poniżej zamieszczam grafikę jak wygląda początek zadania, szyba, o której napisałem to prawa przednia, a słupek to ten biało-pomarańczowy za samochodem.
Dalsza część polega na tym, aby rozpocząć jazdę to znaczy uruchomić silnik, włączyć odpowiednie światła do jazdy w ruchu drogowym, upewnić się o możliwości jazdy, zwolnić hamulec postojowy i płynnie ruszyć. Polecam Ci już na tym etapie zapamiętać kolejność wykonywanych działań, aby o niczym nie zapomnieć.
Gdy już ruszysz z pola początkowego musisz jechać pomiędzy liniami widocznymi z lewej i prawej strony samochodu i wykonać delikatny skręt w prawo, po którym trzeba zatrzymać się w polu końcowym.
Bardzo istotne jest to, że cały samochód musi znajdować się w polu zatrzymania, nie może wystawać poza nie oraz nie można uderzyć słupka przed samochodem.
Gdy już zatrzymamy się poprawnie trzeba będzie wrócić na pole początkowe jadąc do tyłu. Procedura jest taka, że wybieramy bieg wsteczny, upewniamy się znów o możliwości jazdy i powoli jedziemy do tyłu. Naszym celem jest zatrzymanie się w polu początkowym pamiętając o precyzyjej jeździe i nie najeżdzaniu na linie oraz słupki.
Jeżeli zadanie zostanie wykonane bezbłędnie egzaminator wsiądzie do samochodu i jako kolejne zadanie egzaminacyjne będzie chciał kierować się na wzniesienie, gdzie będzie sprawdzał umiejętność ruszania pod górkę.
Jak nadmieniłem na początku zadanie ma charakter techniczny i nie powinniśmy się podczas jego wykonywania się śpieszyć bo każdy Nasz ruch kierownicą będzie szybciej niósł za sobą konsekwencje w postaci zmiany toru jazdy.
Jakie sa najczęstsze błędy i ich skutki ?
W każdym zadaniu egzaminacyjnym w razie błędu mamy drugą próbę, ale są też wyjątki kiedy egzamin zostanie przerwany tj. uderzenie w jakikolwiek słupek, wyjechanie całą szerokością opony poza linię lub dwie nieudane próby wykonania zadania.
Innymi błędami jakie można popełnić, ale będziemy mieć drugą próbę są :
- nie włączenie świateł / włączenie nieodpowiednich do warunków ruchu drogowego
- zatrzymanie się w miejsu innym niż wyznaczone pola zatrzymania
- zatrzymanie się w taki sposób, że samochód nie jest w pełni w polu zatrzymania
- nie zwolenienie hamulca postojowego
- najechanie oponą na linię zewnętrzną
- nie upewnienie się o możliwości jazdy
Jak widzisz jest kilka czynników, które mogą być uznane jako Twój błąd, jak napisałem powyżej jeżeli w dwóch próbach zrobisz nawet różne błędy egzamin zostanie przerwany. Na przykład przy pierwszej próbie zapomniałeś/aś włączyć światła i egzaminator poinformował Cię o błędnym wykonaniu zadania przystąpisz do drugiej próby. Przy drugim podejściu najechałeś/aś na linię zewnątrzna co skutkuje drugim błędem w tym samym zadaniu, egzamin także zostanie przerwany.
Podsumowując najważniejsze jest dokładne zrozumienie zadania, ćwiczenie oraz prawidłowa technika wykonania zadania. Wszystko to możesz osiągnąć ćwicząć pod okiem doświadczonego instruktora, który pomoże Ci opanować precyzyjną jazdę i osiągnąć powtarzalność w każdej próbie - to mogę Ci obiecać jeżeli skorzystasz z Naszych usług.
Oprócz samej techniki pamiętaj, że na egzaminie na prawo jazdy możesz być zestresowany/a i Twoja wiedza i umiejętności muszą pokonać negatywne emocje. Kursanci, którzy zdobyli już swoje prawo jazdy w rozmowach po egzaminie zwracają uwagę, że byli zdenerwowani, ale wiedzieli co mają robić i bez problemu sobie z tym zadaniem poradzili.